נגישות
  • ניווט בעזרת מקלדת
  • התאמה לעוורי צבעים (גווני שחור/לבן)
  • התאמה לכבדי ראיה (צבעוניות הפוכה)
  • פונט נגיש
  • AAA
  • ביטול הנגישות (תצוגה רגילה)
  • נוסף לסל קניות:

שירותים לילדים – מקפידים על הפרטים הקטנים

תאי שירותים לילדים הוא לא ביטוי מובן מאליו. כי הרי שירותים הם שירותים וכולם משתמשים בהם אותו הדבר נכון? ובכן... לא בדיוק.

ישנם כמה מאפיינים לגבי תאי שירותים לילדים שכדאי לשים אליהם לב, אך תחילה נגדיר לאילו ילדים אנחנו מתכוונים.

הילדים המדוברים במאמר הם אלה בגילאי הביניים – 4-12 פחות או יותר, מכיוון שזו הקבוצה הכי רלוונטית.

הקטנטנים עדיין לא שתמשים בשירותים באופן עצמאי ונדרשים לעיתים לעזרים שונים כמו ישבנון או מקטין אסלה ואין אנו עוסקים בעזרים אלה במאמר הזה. הגדולים הם, גדולים, וכמעט שלא דורשים התאמה מיוחדת של השירותים. ואילו גיל הביניים הוא גיל שעושה שימוש עצמאי לגמרי בשירותים, אך בכל זאת דורשים התייחסות מעט שונה.

היועצים של מנל ריכזו לכם מספר נקודות שראוי להתייחס אליהם בנוגע לתאי שירותים לילדים.

 

גודל ומספר תאי שירותים לילדים – תקן מיוחד

יש לשים לב שעבור מוסדות המיועדים לילדים בלבד ישנו תקן שונה עבור גודל תאי השירותים ומספר התאים הנדרש. כמובן שיישום תקן זה נוגע אך ורק למקומות בהם ישנם רק ילדים, במקומות בהם ישנם אורחים מבוגרים יש להתייחס לתקן הרגיל למבני ציבור, אך ניתן להתאים מספר תאים במיוחד לילדים כדי לתת להם אפשרות לשימוש נוח יותר ובטוח יותר, הכל כמובן תלוי באופי המקום כמות, הילדים המבקרים ואף תדירות הביקורים.

 

נמשיך עם הגודל – גודל האסלות

במקומות בהם יש רוב של ילדים צעירים, למשל בבתי ספר יסודיים, מומלץ לבחור בגודל אסלות קטן יותר מהסטנדרט הנהוג בבתים פרטיים. זה יאפשר לילדים שימוש קל, עצמאי ונוח יותר בשירותים, וגם יאפשר לנצל טוב יותר את החלל במתקני השירותים, במיוחד אם בוחרים לבנות אותו לפי התקן לשירותים לילדים המאפשר חללים מעט קטנים יותר.

 

גובה המתקנים בשירותים לילדים

כיורים, מראות, מתקני סבון, מתקני ייבוש ידיים, מתקני נייר טואלט, מיקום המנעול לדלת, גובה הרווחים במחיצות – כל אלה מעט שונים בשירותים לילדים ובתכנון תאי השירותים יש לקחת בחשבון מי האוכלוסייה המשתמשת בשירותים, ולהתייחס לגובה של הקבוצה הנמוכה ביותר. כלומר, אם אנחנו מתכננים שירותים ציבוריים בבית ספר יסודי האמורים לשמש את כלל התלמידים בכיתות א-ו. אם נתחשב בגובה ממוצע, סביר להניח שהמתקנים יהיו גבוהים מידי לרוב תלמידי כיתות א', ו-ב'. לכן, יש להתאים את המתקנים לתלמידי א', וכך כולם יכולים להשתמש בשירותים בנוחות.

 

בטיחות – מגן אצבעות לדלת

רוב ענייני הבטיחות בשירותים לילדים נוגעים לאחזקה, ובמיוחד לרטיבות והחלקה וכן לתנאי סניטציה. אך יש "מלכודת אחת" בה חשוב לטפל, והיא – הדלת. בצידה של הדלת, בצד של הציר, נוצר רווח העלול לצבוט את האצבעות בצורה חזקה ואף לגרום לפציעות ולנזק.

למי שקשה לדמיין איך זה עלול לקרות, צריך לראות כיצד דעתם של ילדים עלולה להיות מוסחת, ואיך הביקור בשירותים, במיוחד בזמן ההפסקה הוא בגדר "חובה" שרוצים לסיים איתה כמה שיותר מהר. שירותים צפופים, תורים והשתוללויות גם תורמים לכך.

אך הפתרון הוא פשוט – מגן אצבעות לדלת. מדובר בסה"כ ביריעה ארוכה הנמתחת לאורך החיבור בין הדלת למשקוף או המחיצה, מחוברת בצד אחד לדלת ובצד שני למשקוף, יריעה מכל צד של הדלת. יריעה זו היא גמישה משפיק כדי לאפשר פתיחה חופשית של הדלת אך קשיחה מספיק כדי שאי אפשר יהיה לדחוף אותה פנימה עם האצבע.

זה כל מה שצריך כדי לשמור על האצבעות של הילדים בתאי שירותים לילדים – מגן אצבעות לדלת.

 

לסיכום – התאמת תאי שירותים לילדים. גודל ובטיחות.

שירותים לילדים במקום ציבורי דורשים רק מעט תכנון כדי להפוך אותם לנוחים ובטוחים לילדים.

מעט התאמות בגודל בשלב התכנון, והוספת מגן אצבעות לידיים בזמן ההתקנה יעשו את רוב העבודה.

היועצים של מנל ישמחו לעמוד לרשותכם עם ידע מקצועי ומגוון פתרונות עבור שירותים לילדים.