נגישות
  • ניווט בעזרת מקלדת
  • התאמה לעוורי צבעים (גווני שחור/לבן)
  • התאמה לכבדי ראיה (צבעוניות הפוכה)
  • פונט נגיש
  • AAA
  • ביטול הנגישות (תצוגה רגילה)
  • נוסף לסל קניות:

תאי שרותי לנכים – לא רק בגלל החוק

 

החוק מחייב אותנו להקצות תאי שירותים מיוחדים לנכים במקומות ציבוריים. אך החוק הוא ממש לא הסיבה היחידה לעשות זאת. תאי שירותים לנכים הם בגודל שונה ומכילים אבזור מיוחד בלעדיו חלק מבעלי המוגבלויות לא יוכלו להשתמש בשירותים.

מה צריך להיות בתאי שירותים לנכים? במה הם שונים מתאי שירותים רגילים? הכל במאמר הבא.

 

 

כתבנו במאמר קודם על התקן לגודל תאי שירותים במקומות ציבוריים, על ההבדל בין תי שירותים לילדים לבין אלה של בוגרים ועוד. מי ששם לב לפרטים וודאי זוכר שהגודל המינימלי של תא שירותים אינו גדול במיוחד, והתקן לא מחייב שום אבזור מיוחד בתא הזה.

למרות העובדה שהגודל המצוין בתקן הוא לא מרווח במיוחד הוא בהחלט מספיק. כלומר, הוא בהחלט מספיק למי שאינו סובל ממוגבלות פיזית כלשהי.

עבור בעלי מוגבלויות, יש להקצות תאי שירותים מתאימים שיוכלו לאפשר להם שימוש נוח  - תאי שירותים לנכים.

 

מה מיוחד בשרותי נכים

לפני שנתחיל לדבר על הייחודיות של תאי שירותים מונגשים נסביר קצת על התקנות בחוק.

על פי הגדרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות "אדם עם מוגבלות" הוא אדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשל המוגבלות נפגע תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.

לבעלי מוגבלויות בישראל הזכות לנגישות למקומות ציבוריים. זכות זו מעוגנת בתיקון לחוק התכנון והבניה החל מיום ה-1 באפריל 1972. על פי חוק זה חייב כל מבנה ציבורי שנבנה בישראל לכלול אמצעים שיאפשרו גישה לבעלי מוגבלויות.

הגעתם לשירותים במבנה ציבורי, אתם מרגישים שהגעתם ליעד בדחיפות. כל הדלתות מסומנות באדום. כל התאים תפוסים מלבד תא אחד מפתה במיוחד. הוא מרווח מאוד, כולל כיור פרטי, אביזרים ומעקות ובעיקר - הוא פנוי. תא שרותי הנכים קורץ לכם ברגעים דוחקים אלו. הפיתוי גדול. אתם מסתכלים סביב, בודקים שאין אף אחד שזקוק לתא השירותים הספציפי. להיכנס או לא להיכנס? זו השאלה.

התא שלפניכם מיועד לאנשים בעלי מוגבלויות, ממש כמו חניית נכים. הוא שמור לנכים בלבד. הוא מונגש ומאובזר באביזרים לשרותי נכים אשר יאפשרו לבעלי המוגבלויות לתפקד באופן עצמאי עד כמה שניתן.

 

מה כוללת הנגשה לשירותי נכים

שרותי נכים מידות ואביזרים - גודל תא שרותי נכים מינימלי ותקני יהיה כ 3 מ"ר (200 ס"מ רוחב, 150 ס"מ עומק) וחייב לאפשר סיבוב של כיסא גלגלים. אין חובה בהתקנת שירותי נכים בעסק הקטן בגודלו מ 100 מ"ר. מעבר לגודל מינימלי של תא שירותי נכים, חייב התא לכלול ערכת אביזרים לשירותי נכים הכוללת:

  • מאחז בצורת האות 'L' על הקיר הצמוד לאסלה
  • מאחז יד מתקפל בצד השני
  • ידיות האחיזה לשירותים המשמשת בתור מעקה עזר לשירותים ומאפשרת לנכים או לקשישים התיישבות בטוחה והיעמדות בטוחה מהאסלה למניעת נפילות בשירותים ולסייע בקימה מהם.
  • אסלה - ראשית חשוב לציין שאסלת נכים אמורה להיות נמוכה יותר מאסלה רגילה. את אסלת הנכים יש להתקין בגובה של 50 ס"מ מעל הריצוף ועל האסלה להיות עם היתר התאמה לתקן ישראלי 1385.
  • כיור נוח לשימוש לאדם בכיסא גלגלים - כאשר פניו העליונים של הכיור יהיו בגובה 80-85 ס"מ מפני הרצפה.
  • מראה מונגשת
  • שלט לזיהוי שירותי הנכים.
  • דלת כניסה ברוחב של לפחות 80 ס"מ נטו בין המשקופים (לכן יש להרכיב דלת בעלת משקוף ברוטו של 95 ס"מ לפחות). על הדלת להיפתח כלפי חוץ. על הצד הפנימי שלה בגובה הידית יותקן מאחז אופקי למשיכה בגובה 85 ס"מ + מתלה בגובה 140 ס"מ. לפתיחת הדלת יותקנו ידיות לחיצה רגילות (ולא עגולות), יהיה מנעול פנוי/תפוס אשר אפשר לפתוח אותו גם מבחוץ (אסור מפתח צילינדר או בריח פנימי) והכל עפ"י דרישות התקנות והתקן העדכני והמתאים.

 

הפתרונות של מנל עבור תאי שירותים לנכים

מנל מציעה שירות התקנות בכל רחבי הארץ של מאחזי נכים (ישר עם שאר אביזרי היגיינה) כאשר כל המתקינים מקפידים להתקין מאחזי נכים בצורה האופטימלית ולפי התקנים הדרושים במדינת ישראל.
כיום סט נכים תקני כולל - מאחז מתרומם, מאחז זוויתי ומאחז ישר מכל צד של דלת הנכים.

לסיכום, שרותי הנכים הם לא רק מחויבים לפי החוק, הם התחשבות בסיסית בבעלי מוגבלויות. אם בבעלותכם עסק המחויב בהנגשה על פי חוק, אל תמעיטו בכך ואל תחסכו באמצעים. תקנות הנגישות מחייבות כי כל שירותים נגישים (שירותים לנכים) חייבים לכלול את הפריטים הבאים על פי מפרט ומידות מוגדרות, אשר יותקנו עפ"י המידות המצוינות בתקן:
מאחז לדלת כניסה, מאחז יד מתרומם לשירותי נכים, מאחז יד L, מתלה לדלת, אסלת נכים נגישה, כיור נכים נגיש, ברז נגיש – מומלץ ברז ידית מרפק (ברז מרפק נגיש), מראה, מדף, סבוניה, אמצעי יבוש ידיים ואשפתון

הקפידו שלכולם יהיה נעים ונוח במקום שלכם, אתם מוזמנים לפנות למומחים של מנל על מנת להתייעץ ולקבל הכוונה.